dinsdag 12 mei 2015

Watercrossing

 
Quilt "Watercrossing"
50 x 50 cm, 2014
 
Voor de wedstrijd "Water-Land"van het Textiel Festival 2015 in Leiden heb ik deze quilt "Watercrossing" gemaakt. Ik ben altijd gepassioneerd door water, had het als mijn afstudeerthema en kon met dit thema dus goed uit de voeten. Stenen zo geplaatst in een rivier of beekje dat er een oversteekplaats ontstaat van het ene stuk land naar het andere is al zo oud als de mensheid.
Voor deze quilt heb ik verschillende tinten zefgeverfde groene katoen gebruikt voor het land aan de voorkant en de overkant. Met een bruine rand van organza om afkabbelende  hoogte van het land aan de overkant aan te geven. Voor het water heb ik op een grijze glanzende stof stenen en zand geschilderd met verschillende steenkleuren Stewart Gill verf en daarover een beige organza geplooid gequild.  Er zit wel een vierkante meter organza in de plooien. De plooien geven de richting en de vorm van het water aan zoals het stroomt door het land en zich tussen de stenen door perst.

 
 
Voor de oversteek stenen heb ik ruwe dikke lutrador gebruikt, ook weer beschilderd met nu matte steenkleurige Stewart Gill verven.
De quilt was 1 van de 175 inzendingen voor de wedstrijd van het Textielfestival en was niet bij de 54 geselecteerden maar zal wel in de presentatie van alle inschrijvingen te zien zijn in de Pieterskerk in Leiden vanaf 13 t/m 16 mei 2015.   

 
 
Elke vakantie kom ik wel over zo'n wateroversteekplaats die daar al duizenden jaren ligt.
Deze is in de Yorkshire Dales in Engeland en ligt in de buurt van de Malvern Hills en was deels de inspiratiebron voor mijn quilt..


1 opmerking:

Hannie de Beer zei

Mooi gegeven Marjo.
Jammer dat hij niet is geselecteerd voor de wedstrijd.
Misschien had je hem nog kunnen aanmelden voor het Q Gilde?
Ik heb dit keer niet mee gedaan met de wedstrijd, 5 jaar geleden wel was ik geselecteerd. De lat ligt erg hoog daar bij Textielplus.
Dus dit keer alleen bij het Gilde aangemeld. Met "De Grote Peel"
Misschien zie ik je toch in Leiden?