maandag 7 augustus 2017

Quilt "Zeemans vrouw" op de Expositie De Stijl in het Museum het Wevershuis in Leiden


Quilt  "Zeemans vrouw"

60 x 60 cm,2016 
Handgepatched en gequilt

In het Leids Museum Het Wevershuis is nu de tentoonstelling De Stijl. 
Daarvoor heb ik deze quilt "Zeemans vrouw"gemaakt. Het moest een textiel ontwerp zijn geinspireerd op de kunstwerken van de groep De Stijl die 100 jaar geleden was opgericht.
Mijn eerste kennismaking met werk van De Stijl  was " De Storm " van Bart van der Leck uit 1916. Het is een groot schilderij (118 x 159 cm} nu op de De Stijl tentoonstelling in Den Haag maar behoort tot de collectie van het Kroller -Muller in Otterlo. Als klein meisje had dit schilderij over de Scheveningse vissersvrouwen grote indruk op mij gemaakt. De vereenvoudigde vormen en primaire kleuren en toch zo herkenbaar de dreiging van de zee en de vissersvrouwen die hopen dat hun mannen weerkeren naar de haven.


Ik heb het idee van Bart van der Leck naar onze huidige tijd verplaatst en ook meer persoonlijk naar mij toe gemaakt.
De "Zeemans vrouw" ben ik zelf ( van daar het vlechtje } en het schip is een modern containerschip op weg naar verre oorden. Ik ben met een zeeman getrouwd in 1982 en hij heeft 6 jaar gevaren. Daarvan ben ik de laatste 3 jaar mee geweest. Het afscheid voor 1e x een jaar en later voor een half jaar per keer heb ik dus zelf ervaren.


De quilt is geheel hand gepatched en -gequilt. De zee heeft wat extra quilt werk achter de hek van het schip als  golfjes achter het schip dat de haven uit vaart


Het schip is als de containerschepen van de Rederij Nedloydd waar mijn man voor werkte. De accommodatieopbouw is van stroken biasband om de dek etages weer te geven Het schip vaart weg om de eenzaamheid na vertrek weer te geven.


De quilt hangt nu als nr 49 op de expositie in het Museum het Wevershuis in Leiden tot en met 24 september 2017
Het museum Wevershuis
Middelste gracht 143
2312 TV Leiden
www.wevershuis.nl    voor de openingstijden


Foto hierboven van Jan van Mia de Vos en hier onder van Hannie de Beer die zo lief waren me een foto te sturen omdat ik nu niet zelf naar de tentoonstelling kan gaan kijken.



 Krantendruk van De Storm van Bart van der Leck nav de Expositie in het Haags Gemeente museum.


3 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Wat fijn Marjo dat je zo toch wat kunt genieten van de tentoonstelling. Je hebt er een leuk blogbericht van gemaakt!

Jo Huijsman zei

Wat een bijzonder mooi verhaal. Extra leuk, ook ik ben een ex zeemansvrouw, dus veel herkenning.

mia zei

Ik woon in Haven, heb nooit verder gevaren dan naar New Casttle maar ik snap jullie herkenningen.
En jouw beschrijving van je werkwijze is leuk om te lezen.